1. Booking last minit
- Tempahan penghantaran kenderaan perlulah dibuat seminggu awal atau 5 hari bagi memudahkan proses dokumentasi untuk mengelakkan kenderaan anda daripada tertinggal atau proses sangkut sewaktu pemeriksaan kastam.
Sebagai contoh jika anda ingin memilih tarikh pelayaran kapal pada 25 Jun, anda dikehendaki membuat tempahan selewat-lewatnya pada 20 hari bulan Jun.
2. Tak declare barang pada PIC (Person-In-Charge)
- Semua barangan yang pelanggan bawa di dalam kenderaan hendaklah disenaraikan dan diberitahu kepada PIC. Ini kerana pihak kami juga perlu ‘declare’ kesemua barangan yang berada di dalam kenderaan anda dengan pihak kastam. Jika tidak, kompaun akan dikenakan bila sampai di perlabuhan.
3. Tidak apply surat bank seminggu awal.
- Biasanya semasa membuat tempahan, pihak kami akan memberitahu dokumen-dokumen yang diperlukan bagi membuat tempahan penghantaran kenderaan. Contoh seperti, salinan kad pengenalan pemilik kenderaan, geran kenderaan & polisi insurans atau surat bank (jika kenderaan masih ada loan).
Berkenaan surat bank, pelanggan perlulah memohon surat bank dengan segera selepas membuat tempahan. Hal ini kerana, kebiasaanya pihak bank akan mengambil masa dalam beberapa hari sehingga seminggu untuk mengeluarkan surat. Akan tetap, ia juga bergantung kepada cawangan bank.
Kesimpulan pada kesalahan-kesalahan ini boleh membuatkan pelanggan bertindak untuk membatalkan tempahan 'Cancel Booking' atau tarikh perlayaran akan ditukarkan kepada perlayaran yang seterusnya.
Comments
Post a Comment